SANSELIGE SIDER

WEB-VEJEN

LÆRING & LEG

EKSEMPLER

MØD METTE



God energi og følelser

Når jeg taler om sanselige sider og sanselighed, så handler det om god energi og følelser. Gæsterne på din hjemmeside skal kunne mærke dig gennem skærmen. De skal kunne mærke at det de ser og fornemmer svarer til det du beskriver, du kan gøre for dem.

 

Dit budskab, og den kombination af sanse-påvirkninger, der er på din hjemmeside, skal sammen formidle den følelse, du ønsker din hjemmesides gæster skal have, mens de er på din hjemmeside, og når de tænker tilbage på dig og det du har at tilbyde dem.

Fysisk fingerfornemmelse

Når jeg får en reklame ind af brevsprækken, kan jeg selv med lukkede øjne straks jeg samler reklamen op, fornemme hvilken type det er. Er det noget glat og tyndt sjask, jeg får i hænderne, ved jeg intuitivt at det er en reklame for discount-varer, mens er det kraftigere og eventuelt med en lidt ru struktur, får jeg fornemmelsen af kvalitetsvarer.

Energier på nettet

Vi sanser rigtig mange ting, også på nettet, det vi ser, det vi hører, den energi vi fornemmer.

 

Derfor handler sanselighed om at være bevidst omkring de virkemidler vi bruger. Det handler både om helheden og om detaljen.

Farver påvirker energi

Farvers stærke påvirkning er kendt fra blandt andet den bevidste brug af farver i indretning med Feng Shui for at styrke eller dæmpe ønsket eller uønsket energi, eller i Steiner skolerne hvor klasseværelserne males i bestemte farver for at stimulere en bestemt udvikling.

 

Farver virker stimulerende og giver stemninger, og valg af farver til en hjemmeside påvirker i høj grad hvordan sidens gæster vil have det, mens de er på siden.

Ord giver associationer

Når vi finder ord til vores menupunkter/knapper på hjemmesiden og når vi skriver teksterne, kan vi vælge ord med omhu, der giver de associationer, vi ønsker.

 

 

Det øjet ser

Billeder påvirker os mere end ord, og passer ordene ikke med de fotos og illustrationerer der er på hjemmesiden, kan det gøre din potentielle kunde utryg, fordi de får fornemmelsen af at "noget ikke passer".

 

Brug af lyd og video påvirker også hjemmesidens gæster stærkt, og især video, hvor man ser den person, der ejer hjemmesiden, kan skabet tillid og mod til at kontakte personen. Godt lys og god lyd er et must her, hvis budskabet er god kvalitet. Dårligt lys og dårlig lyd kan sidestilles med det tynde sjaskede papir i reklamen jeg omtalte ovenfor.

Ro og overraskelser

Alt efter hvad det er vi ønsker at opnå med hjemmesiden, kan det støttes af i den ene ende af spektret, at alt er i ro, overskueligt og forudsigeligt, og i den anden ende at der er overraskelser og at stramme linier og stringens mixes med brud på stringensen.

 

Der er masser af muligheder. Måske skal din hjemmesidens gæst også påvirkes ved at kunne noget aktivt på siden selv - måske trække et englekort, tilmelde sig et foredrag eller skrive en kommentar?

 

 

'Det, dine kunder ser og fornemmer, skal svare til det, du beskriver, du kan gøre for dem.'

Mette Juul
Web- & projektmager